Dynia a zdrowie

Dynia – warzywo, często traktowane – niesłusznie! – jako towar drugiej kategorii, rzadko pojawiające się na naszych stołach, najczęściej występujące w postaci pestek używanych jako sposób rozładowywania stresu. A przecież dynia to znacznie więcej niż pestki, pestki, które same także kryją w sobie właściwości prawdopodobnie nieznane nawet ich przeciętnemu zjadaczowi.

Mówimy tu o właściwościach bardzo istotnych z punktu widzenia zdrowia organizmu – na przykład o tym, że świeże pestki dyni zawierają kukurbitacynę, substancję o doskonałym działaniu przeciwpasożytniczym, w sposób całkowicie naturalny i bez żadnych skutków ubocznych niszczącą glistę ludzką, tasiemca i inne wrogie organizmy, które zalęgły się w naszym ciele. Jej działanie oczyszczające, nie tylko w zakresie niszczenia pasożytów, znane jest medycynie naturalnej od tysięcy lat.

dyniaPestki dyni mają również dobroczynny wpływ na męski organizm, badania wskazują na ich działanie zapobiegające przerostowi gruczołu krokowego (prostaty) oraz innym schorzeniom tego organu; pozostając w okolicy podbrzusza należy wskazać na moczopędne działanie pestek dyni, a także na ich pozytywny wpływ na nerki i pęcherz (zalecane są jako element wspomagający w kuracji tych narządów).

W pestkach dyni znajdziemy również mnóstwo naturalnych tłuszczów roślinnych (olej może stanowić nawet 40% pestki), zawierających obniżające poziom złego cholesterolu fitosterole i nienasycone kwasy tłuszczowe (80% kwasów tłuszczowych w pestkach dyni to kwasy nienasycone i wielokrotnie nienasycone), będące elementem koniecznym w tworzeniu witaminy D, hormonów i błony komórkowej.

Dynia, zarówno jej miąższ, jak i pestki są źródłem licznych składników odżywczych, w tym:

  • witamin C, D, B1, B2, PP, kwasu foliowego,
  • beta-karotenu (im ciemniejsze warzywo, tym większa zawartość karotenu), będącego naturalnym przeciwutleniaczem o działaniu m.in. przeciwrakowym,
  • cynku, mającego znakomity wpływ na stan skóry, gojenie się ran, ale również łagodzącego skutki choroby wrzodowej żołądka,
  • lecytyny, której zbawienny wpływ na funkcjonowanie umysłu jest znany chyba wszystkim,
  • magnezu, który odpowiada za prawidłową pracę układu nerwowego, mięśni, za dobry nastrój i zabezpiecza przed chorobami układu krążenia,
  • sok z dyni jest doskonałą mieszanką żelaza, miedzi, magnezu, potasu, wspomaga pracę wątroby, pobudzając wydzielanie żółci, działa uspokajająco na układ nerwowy, ma nawet działanie przeciwgorączkowe.

Dynia jest również doskonałym wyborem dla osób z nadwagą i tych, którzy po prostu chcą dbać o sylwetkę, będąc warzywem o dobrych właściwościach odżywczych i przy dużej zawartości błonnika jest jednocześnie wyjątkowo nisko kaloryczna – 100 g dyni to zaledwie 30 kcal, dlatego stanowi świetną alternatywę dla dań o większej kaloryczności, a przyrządzać dynię można na setki sposobów. Stosowana w czasie kuracji oczyszczających lub jako środek profilaktyczny znakomicie sprawdza się pod postacią oleju z dyni tłoczonego na zimno, więc zachowującego wszystkie właściwości warzywa, z którego pochodzi jego dobroczynne działanie. Olej z dyni jest też doskonałą, zdrową alternatywą dla olejów stosowanych powszechnie w kuchni, sprawdza się świetnie w sałatkach i innych daniach.

Często używa się powiedzenia „pójść po rozum do głowy”. Zważywszy, jak często porównuje się głowę do dyni lub wręcz używa nazwy bohaterki tego wpisu jako synonimu głowy, można żartobliwie stwierdzić, że rozumu (i zapewne zdrowia!) autorzy tego powiedzenia sugerowali szukać w tym niepozornym, mimo rozmiarów, warzywie. Zatem, ruszajmy na poszukiwania.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *