Karob

Czym jest karob, coraz bardziej powszechny, lecz wciąż niedoceniany? Wiele osób w ogóle jeszcze o nim nie słyszało, a szkoda, ponieważ ma wiele zalet i powinien zajmować znacznie bardziej eksponowane miejsce w hierarchii popularności zdrowej żywności.

karobKarob (szarańczyn strąkowy) to drzewo – jeśli odwiedzaliście np. Chorwację czy inny kraj śródziemnomorski, mogliście je widzieć – z którego pochodzą owoce zwane chlebem świętojańskim, lecz nazwy te stosowane są często zamiennie (choć nie do końca poprawnie). Owoce te przypominają z wyglądu strąki bobu, są jednak czarne i twarde, jednocześnie wyjątkowo słodkie. Proszek uzyskany z ich zmielenia wygląda i smakuje bardzo podobnie do kakao  – w dodatku jest doskonałym źródłem minerałów takich jak: magnez, żelazo, wapń, fosfor oraz witamin np. B1 B2, B3, E, a także wartości odżywczych w postaci białka i węglowodanów.

Karob ma dobroczynny wpływ na organizm człowieka, poprawia trawienie i można go stosować przy zaburzeniach jelitowych lub refluksie. Karob jest pomocny także w profilaktyce astmy, w problemach wywołanych przez alergie i dla osób z wysokim ciśnieniem krwi (nie zawiera kofeiny). Wspomaga odporność organizmu, wykorzystuje się go więc w kuracji antygrypowej i przeciwkaszlowej, mogą go zaś stosować także cukrzycy, gdyż zawiera tyko cukry naturalne.

karob2Karob uważany jest – i słusznie – za zdrowy zamiennik czekolady. Nie zawiera stymulantów, takich jak kofeina i jej pochodna teobromina, które znajdują się w prawdziwej czekoladzie. Jest naturalnie słodki, produkty zawierające karob będą więc zdecydowanie mniej słodzone w przeciwieństwie do tych z czekolady. Proszek z karobu może jednocześnie z powodzeniem zastępować kakao w jakimkolwiek przepisie kulinarnym, używany jest więc przy produkcji batonów, groszków i innych wyrobów cukierniczych.

Z chleba świętojańskiego wyrabia się również melasę – aromatyczny syrop o karmelowym posmaku i zbawiennych dla zdrowia właściwościach, bowiem w 100g melasy jest aż 3150mg wapnia! Dla porównania, w 100g brokuł wapnia jest tylko 48mg! Żeby pokryć całkowite dzienne zapotrzebowanie na ten pierwiastek wystarczy zaledwie 25g melasy (co odpowiada 5 łyżeczkom). Podając naszym dzieciom 5 łyżeczek melasy, bądź melasę w innej formie – w budyniu, ciastku możemy spać spokojnie i nie zastanawiać się, czy dziecko zjadło wystarczająco dużo wapnia i czy jest potrzebna suplementacja. Melasa z karobu również sprawdza się doskonale jako zamiennik cukru do ciast, ciasteczek, pieczenia chleba, przygotowania ciepłych i zimnych napojów, jogurtów, wszelkich  deserów.

Domowy budyń z karobem:
Składniki:

  • 3/4 litra mleka (może być zbożowe np. ryżowe)
  • 3 płaskie łyżeczki mąki ziemniaczane
  • 3 łyżki proszku z chleba świętojańskiego
  • 3 łyżki melasy z chleba świętojańskiego

Sposób przygotowania:

1. Mleko mieszamy z proszkiem z chleba świętojańskiego i podgrzewamy.
2. Mąkę ziemniaczaną mieszamy z niewielką ilością wody, którą dodajemy do mleka.
3. Wszystko zagotowujemy.
4. Gęsty budyń rozlewamy do szklanych miseczek.
5. Budyń polewamy melasą z chleba świętojańskiego

Jedna myśl nt. „Karob

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *