Troszkę o stresie

Współczesny świat i nasz tryb życia w nim nie sprzyja spokojowi, wręcz przeciwnie, codzienna gonitwa powoduje, że stres stał się zwyczajnym elementem tego życia, tymczasem niewiele osób zdaje sobie sprawę z konsekwencji poddawania organizmu takiemu testowi niemal bez przerwy.

Czym jest stres?

Definicja psychologiczna mówi: Stres jest definiowany w psychologii jako dynamiczna relacja adaptacyjna pomiędzy możliwościami jednostki, a wymogami, charakteryzująca się brakiem równowagi. W terminologii medycznej, stres jest zaburzeniem stanu równowagi organizmu spowodowanym czynnikiem fizycznym lub psychologicznym.

Jak działa stres?

W skrócie można powiedzieć, że przestawia nasz organizm na działanie w sytuacji wyjątkowej. Mózg odbiera bodźce, będące przyczyną stresu (stresory), przysadka zaś mózgowa sprawia, że nadnercza rozpoczynają wydzielanie do krwi adrenaliny i noradrenaliny, nazywanych hormonami stresu. Przyspieszają one pracę serca, zwiększając przepływ krwi do mózgu i serca, powodują uwolnienie do krwi zwiększonych ilości glukozy, cholesterolu i innych substancji, które mają na celu podniesienie możliwości obronnych organizmu. Nasze ciało znajduje się w stanie podwyższonej gotowości.

Zasadniczo taki stan, od czasu do czasu, jest korzystny – krótkotrwały stres sprawia, że cały organizm pracuje lepiej, jednak problem zaczyna się, kiedy stres zmienia charakter i z chwilowego staje się permanentnym. Mózg pracuje bowiem wtedy cały czas w stanie odbiegającym od normalnego, produkcja hormonów stresu nie ustaje, napięcie nie zostaje rozładowane, nie ma możliwości powrotu do normalności, zaczyna się szkodliwe działanie stresu – spada odporność, ponieważ zdezorientowany organizm skupia wszystkie siły na walce ze stresem, zamiast na swoich niezbędnych funkcjach, rozpoczyna się proces rozregulowywania tego delikatnego mechanizmu, prowadzący do utraty zdolności adaptacji do sytuacji, a nawet do nieodwracalnego uszkodzenia tkanek w organizmie!

Objawy długotrwałego stresu mogą być bardzo różne, te najbardziej oczywiste kojarzą wszyscy, problemy z sercem i inne, zwykle kojarzone ze zdenerwowaniem, bóle głowy, które także zwykliśmy wiązać z tym stanem. Rzadziej, ale także problemy żołądkowe potrafimy przypisać stresowi, jednak czy zdajemy sobie sprawę, jakie naprawdę dolegliwości mogą się pojawić w wyniku długotrwałego stanu napięcia? Na przykład:

  • zespół drażliwego jelita,
  • zwiększona częstotliwość występowania alergii pokarmowych,
  • zmiany w składzie flory bakteryjnej jelit – a przecież już wiemy, że odporność zaczyna się w jelitach, zatem prosta stąd droga do znacznie poważniejszych komplikacji,
  • zaburzenia miesiączkowania,
  • wypadanie włosów i łysienie plackowate,
  • uciążliwe bóle pleców i karku, spowodowane stanem permanentnego napięcia mięśni,
  • osteoporoza, której powstawaniu sprzyja nadmiar kortyzolu, kolejnego hormonu produkowanego w czasie stresu,
  • choroba wrzodowa żołądka i dwunastnicy, nie wspominając o depresji i innych tego typu zaburzeniach – to zaledwie część chorób, których powstawanie związane jest z długotrwałym stresem,
  • znane są przypadki, kiedy stres powodował powstawanie nowotworów (na przykład białaczki),
  • przypisuje mu się również często powodowanie schorzeń autoimmunologicznych, choćby bielactwa, wielu autorów wśród przyczyn podaje nadwrażliwość na stres,
  • badania naukowe potwierdziły zaś jednoznacznie związek między stresem a cukrzycą typu drugiego.

Jak radzić sobie ze stresem?

Nie ma prostych recept, nie ma skutecznych środków działających natychmiast, warto jednak zwolnić na moment i zastanowić się, skąd ten stres, dlaczego pozwalamy na to, by kierował naszym życiem, dlaczego poddajemy mu się tak bezwolnie. Warto wziąć czasem głęboki oddech i przed następnym krokiem zwolnić na moment, jakkolwiek trudne nie wydawałoby się to. Najłatwiejsze sposoby wspomagania walki ze stresem to, na przykład, gorąca kąpiel, której właściwości uspokajające są znane od tysięcy lat, szczególnie z dodatkiem relaksujących soli lub ziół. Warto zamiast kawy zaparzyć sobie ziołowej herbaty, istnieją kompozycje ukierunkowane właśnie na radzenie sobie z nerwami i depresją.

Stres to zachwianie równowagi, czasem bardzo poważne, a podkreślaliśmy już to wcześniej, że równowaga jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o jakości życia. Organizm mocniejszy fizycznie, oczyszczony i traktowany odpowiednio nie podda się tak łatwo, jak organizm wyniszczony niezdrową dietą, warto również zwrócić uwagę, że osoby świadome siebie, świadome tego, co dzieje się z ich organizmem i co same mu czynią są również bardziej świadome tego, czym jest stres i jak sobie z nim radzić, są w stanie szybciej i skuteczniej reagować i nie dopuszczać do przerodzenia się chwilowych problemów w stan permanentny.

Dlatego być może warto wykorzystać sytuację i potraktować stres nie jak koniec świata, a dokładnie odwrotnie – jak początek zmian. Można się poddać, można nie robić nic i cierpieć, a można stawić mu czoła i uczyć się, jak nie dopuszczać do niego ponownie, jak trzymać go pod kontrolą. Można w tym celu oczyścić organizm, przejść na dietę, która wzmocni organizm i pozwoli utrzymywać jego równowagę, można świadomie przeżywać każdy dzień, nie poddawać się biegowi wydarzeń i starać się utrzymywać kontrolę nad własnym życiem, nawet jeśli to bardzo trudne. Warto spróbować poznać te nurty filozoficzne, które stawiają na równowagę i kontrolę, warto poczytać o tym, jak radzą sobie z nimi filozofie wschodu. I warto doceniać każdy dzień – wtedy słońce będziemy widywać znacznie częściej.

2 myśli nt. „Troszkę o stresie

  1. „Dlatego być może warto wykorzystać sytuację i potraktować stres nie jak koniec świata, a dokładnie odwrotnie – jak początek zmian”
    ciekawe stwierdzenie, musze sobie to wziac do serca

  2. Interesujący wpis. Rzeczywiście można w ten sposób pomyśleć, że tres to koniec świata. Jest dużo sposobów na stres. Dużo można się dowiedzieć na wykładach psycholog Wegener w niezależnej telewizji. Albo znaleźć swój indywidualny sposób, żeby poprawić swój humor.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *